Background Image
Previous Page  12 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 20 Next Page
Page Background

12

ZDROWIE I URODA

Gazeta Jabłonka, 07.10.2020 r.

MUTYZMWYBIÓRCZY

- O DZIECIACH, KTÓRE CZASAMI NIE MÓWIĄ cz.1

Październik jest miesiącem świadomości o mutyzmie wybiórczym – zaburzaniu, u podstaw

którego czai się lęk przed mówieniem w niektórych sytuacjach społecznych. W związku ze

stosunkowo niskim poziomem wiedzy na temat specyfiki mutyzmu wybiórczego w Polsce,

studenci pedagogiki, psychologii czy logopedii rzadko pozyskują rzetelne informacje, poparte

aktualnymi badaniami.

Statystyki nie oddają faktycznej ska-

li występowania tego zaburzenia.

Z analiz przeprowadzonych przez

Marię Bystrzanowską, wynika, że

1/100 dzieci może być dotknięte

mutyzmem wybiórczym. Na gru-

pie FB Mutyzm wybiórczy - grupa

wsparcia Stowarzyszenia Polskiego

Towarzystwa Mutyzmu Wybiór-

czego, zamieszczone są wyniki ba-

dań prof. Joanny Kruk-Lasockiej, dr

Marcina Szczerbińskiego i Moniki

Burzyńskiej, z których wynika, że

5/1000 dzieci w wieku przedszkol-

nym ma objawy wspomnianego za-

burzenia w ciężkiej postaci.

Mutyzm wybiórczy jest rodzajem

fobii, zwykle ujawnia się między 3-6

rokiem życia, częściej występuje u

dziewczynek. Dzieci dotknięte mu-

tyzmem wybiórczym milczą lub nie

rozmawiają swobodnie, tzn. szepczą,

mówią cicho, odpowiadają jednym

słowem albo komunikują się tylko z

wybranymi osobami w określonych

miejscach i sytuacjach społecznych,

np. w przedszkolu, w szkole, na pla-

cu zabaw czy w innych miejscach

publicznych. Wbezpiecznym środo-

wisku, zwykle w domu, rozmawiają

swobodnie, są spontaniczne, rado-

sne, utrzymują kontakt wzrokowy.

Ich milczenie w pewnych sytuacjach

nie wynika z nieśmiałości, upo-

ru, manipulacji otoczeniem, braku

wiedzy na temat zasad właściwego

zachowania lub niechęci do kogoś,

ale z paraliżującego lęku przed mó-

wieniem, a nierzadko także byciem

widzianym i słyszanym w trakcie tej

czynności. Dzieci z mutyzmem wy-

biórczym czują duży niepokój, gdy są

zmuszane do mówienia. Trudno jest

im zainicjować rozmowę, powie-

dzieć słowa: „cześć”, „do widzenia”,

„dziękuję”, ,,przepraszam”, udzielić

odpowiedzi, gdy jest ona oczeki-

wana. Mogą unikać uczestnictwa w

zabawach, ćwiczeniach na lekcjach

w-f, wystąpień na różnych uroczy-

stościach w placówkach oświato-

wych. Często mają niskie poczucie

własnej wartości, nie lubią być w

centrum uwagi. Ich lęk nasilają zmia-

ny, które są dla nich zaskoczeniem.

W ,,zagrażającym” środowisku nie

uśmiechają się, mają „kamienną

twarz”, nie zdradzającą emocji, nie

nawiązują kontaktu wzrokowego,

mogą poruszać się sztywno, w dziw-

ny, nienaturalny sposób, zwłaszcza,

gdy są obserwowane. Mogą ssać

palce, obgryzać paznokcie, dotykać

włosy lub gryźć rękawy ubrań. W

skrajnych przypadkach mogą nie

wydawać głosu, nie płakać nawet

w sytuacji urazu fizycznego. Dzie-

ci z mutyzmem wybiórczym mogą

mieć także inne zaburzenia lęko-

we, przejawiać nadwrażliwość na

dotyk, zapach, dźwięki z otoczenia

lub tłum ludzi. Ich funkcjonowanie

może utrudniać także wybiórczość

pokarmowa, zaburzenia językowe,

wady wymowy. Niektóre dzieci mają

problemy ze spożywaniem posiłków

np. na terenie przedszkola lub szko-

ły i korzystaniem z toalety. Mogą nie

zgłaszać potrzeb, złego samopoczu-

cia. Dzieci z mutyzmem wybiórczym

zwykle są bardzo wrażliwe - także

na uczucia innych. Są spostrze-

gawcze, zwykle nie mają trudności

dydaktycznych. Mogą być perfek-

cjonistami. W sytuacjach gdy mowa

nie jest wymagana, mogą odnosić

sukcesy. Niestety, trudności komu-

nikacyjne wynikające z lęku, czę-

sto rzutują na niemiarodajny obraz

możliwości intelektualnych. Zdarza

się, że z tego powodu dzieci z mu-

tyzmem wybiórczym w badaniach

testami psychologicznymi uzysku-

ją nieadekwatne wyniki, tj. poniżej

swoich możliwości, a także nie są

w stanie ujawnić pełni swoich zalet

w placówkach oświatowych. Bywa,

że zamiast mutyzmu wybiórczego

u tych dzieci diagnozowane są za-

burzenia np. ze spektrum autyzmu,

zespołu Aspergera. Brak właściwej

i formalnej diagnozy sprawia, że

droga do zapewnienia adekwatnej

pomocy wydłuża się. Wówczas mu-

tyzm wybiórczy utrwala się i może

rozszerzać się na kolejne sytuacje

społeczne, wymagające komunikacji

werbalnej. Im później podjęte sto-

sowne działania, tym trudniej dziec-

ku ujarzmić lęk przed mówieniem.

Ważne jest zatem dostrzeganie i

baczniejsze obserwowanie milczą-

cych lub małomównych dzieci.

Podejrzenie mutyzmu wybiórcze-

go można wysunąć po ponad mie-

siącu milczenia, braku swobodnej

komunikacji np. w przedszkolu lub

w szkole, na podstawie obserwacji

zachowania dziecka w różnych sy-

tuacjach społecznych, wywiadu z

rodzicami, analizy tzw. mapy mowy,

arkuszy obserwacji dziecka wypeł-

nionych przez rodziców, nauczycieli,

a także nagrań zachowania i komu-

nikacji dziecka w poszczególnych

miejscach, w odniesieniu do kon-

kretnych osób. W przypadku dzieci

z podejrzeniem mutyzmu wybiór-

czego wstępnie diagnoza może być

nieformalna, tzn. niepotwierdzona

przez lekarza psychiatrę. Wskazane

są bowiem działania prewencyjne,

które będą wspierać dzieci, prze-

ciwdziałać pogłębianiu i utrwalaniu

się zaburzenia, a także edukacja ich

rodziców. Jest to bardzo istotna

kwestia, ponieważ droga do oficjal-

nego potwierdzenia diagnozy, wy-

dania opinii, przyznania, Wczesne-

go Wspomagania Rozwoju Dziecka,

czy Orzeczenia o potrzebie kształ-

cenia specjalnego przez poradnię

psychologiczno – pedagogiczną,

może trwać nawet kilka miesięcy

(chociażby okresy oczekiwania na

terminy badań, wizyt u specjali-

stów). W związku z powyższym

bardzo ważne jest, by pracowni-

cy przedszkoli i szkół, a zwłaszcza

psychologowie, pedagodzy, logo-

pedzi mieli wiedzę na temat specy-

fiki mutyzmu wybiórczego, metod

skutecznej terapii i stosowali je we

wspieraniu dziecka.

Istotnym elementem terapii jest

rozmowa z dzieckiem na temat

jego lęku przed mówieniem. Roz-

mowę tą powinna przeprowadzić

osoba, której dziecko ufa, której

obecność nie krępuje go. Prze-

kaz powinien być dostosowany

do wieku i możliwości poznaw-

czych dziecka. W kwestii tzw.

mowy motywującej, sprawdzają

się wyedukowani w zakresie mu-

tyzmu wybiórczego rodzice. Istot-

ne jest uznanie trudności dziec-

ka z akceptacją i spokojem oraz

jednoczesne zapewnianie go, że

zaistniałe trudności – lęk przed

mówieniem - uda się pokonać, że

dziecko może liczyć na wsparcie

rodziców.*

*opracowanie na podstawie ,,Mu-

tyzm wybiórczy. Kompendium wie-

dzy” M. Johnson, A. Wintgens, stro-

na

www.mutyzm-wybiorczy.org.pl,

strona

www.mutyzm.org.pl,

grupa

FB Mutyzm Wybiórczy Reaktywa-

cja-Fundacja, grupa FB Mutyzm

wybiórczy - rodzice, nauczyciele i

specjaliści, grupa FB Mutyzm Wy-

biórczy – grupa dla specjalistów,

nauczycieli i rodziców, grupa FB

Mutyzm wybiórczy - grupa wsparcia

Stowarzyszenia Polskiego Towarzy-

stwa Mutyzmu Wybiórczego

SPRAWDŹ SWÓJ WZROK !!!

Zapraszamy na BEZPŁATNE !!!

komputerowe badanie wzroku

OPTO-BUS

1. BADANIE POD KĄTEM OSTROŚCI WZROKU

2. MOŻLIWOŚĆ KUPNA OKULARÓW PO ATRAKCYJNYCH CENACH

-DO PRACY PRZY KOMPUTERZE

-DLA KIEROWCÓW

-DO CZYTANIA I CHODZENIA

-PROGRESYWNE

3. PROFESJONALNY DOBÓR SZKIEŁ I OPRAW OKULAROWYCH

4. OKULARY DLA KAŻDEGO

5. DIAGNOSTYKA ZAĆMY

6. ETUI DO OKULARÓW GRATIS

DZIECI POWYŻEJ 15 ROKU ŻYCIA

TOP-OPTYKA salon optyczny Karczew ul. Widok 4

OFERUJEMY PAŃSTWU:

Zapisy: Tel. 690 070 902 do dnia badania

13 października

16.00-18.00 Parking Ośrodka Zdrowia

05-650 Chynów ul. Główna 56

14 października

9.00-10.00 Parking Ośrodka Zdrowia

05-604 Jasieniec ul. Czerska 5

14 października

11.00-12.00 Parking Ośrodka Zdrowia

05-604 Gośniewice, Gośniewice 45

15 października

13.00-14.30 Parking Urzędu Gminy

05-610 Goszczyn, ul. Bądkowska 2

20 października

14.00-15.30 Parking Miejsko-Gminnego

Ośrodka Kultury 05-640 Mogielnica ul. Rynek 15

20 października

16.30-18.00 Parking Ośrodka Zdrowia

26-420 Nowe Miasto n. Pilicą, ul. Tomaszowska 43